Aktiviteiten in 2020

Terug naar menu activiteiten 2020

2020activiteiten-01

Vervolg 2020 Periode  (p2020-03)

Maandag,  20 januari 2020. Vannacht hebben we een onstuimige nacht gehad. .Zoals de voorspellingen al aangaven ging het gisteravond hier los. Aan het eind van de middag begon de wind op te steken. Ik was gistermiddag nog met Sjaak uit geweest , waarbij Sjaak een paar maal van de rand van de boulevard werd geblazen. Bovendien begon het toen snel frisser te worden. Een uur later werd het menis. De haringen van de kleine voortent kwamen een-voor-een los doordat tent flink te keer ging. Ik probeerde ze nog een voor een wat vaster te timmeren, en plastic waterflessen op de slikranden te zetten, maar dat bleek uiteindelijk onbegonnen werk te zijn, daar ze steeds opnieuw los kwamen en de volle waterflessen de slikranden niet konden vast houden.. Uiteindelijk besloten wij de tent maar af te breken voordat de boel kapot zou gaan. Snel werd de stoelen en veel losse spullen in de aanhanger gezet terwijl de wind snel sterker werd. Buren van ons kwamen helpen en Trudy zorgde dat de schotel werd ingedraaid. En dat was maar net op tijd!! Met enige moeite werd de voortent toen in elkaar gerold en ook in de aanhanger gelegd. Alles wat los om ons heen lag werd opgeruimd en toen snel de camper in. Het werd een komplete storm met windkracht 9 (geschat). In loop van de avond nam de wind nog steeds toe.

De camper stond te schudden en te trillen en het geluid van de storm was oorverdovend. We hadden geen TV en hebben toen spelletjes Skibo gedaan. Tegen 22.30 uur ging ik nog Sjaak uitlaten, waarna we een poging waagden om ondanks het lawaai te gaan slapen. We werden midden in de nacht wakker van een grote knal en even dacht ik dat de vergrendeling van de schotel het begeven had, maar dat was gelukkig niet zo. Je hoorden de schotel wel steeds bewegen in zijn vergrendeling door de harde wind.

Intussen hoorden de windstoten steeds in de verte aankomen, waarna die als een klap tegen onze camper aan kwam. Ik heb dus niet veel geslapen, maar dat halen we komende nacht wel in, hoop ik. Nu is het weer even droog voor zolang het gaat duren. Op de camping zijn afgelopen nacht een paar forse bomen om gegaan en veel voortenten zijn ingezakt of liggen plat. Op de plekken waar deze bomen om gingen zijn gelukkig geen caravans of  campers beschadigd, al scheelde het soms weinig.

We wilden gisteravond pizza gaan eten bij Tutti Quanti in Albir. De vorige keer waren die erg lekker geweest. Maar door het weer is er niets van gekomen. Of het vanavond lukt weet ik nog niet. Er komen nu nog steeds regelmatig buien over met regen en wind. We zien nog wel wat het gaat worden. .

Dinsdag, 21 januari 2020. Intussen was de wind wat gedraaid en minder krachtige geworden. Het weer leek gisteravond wat beter te worden. Maar, dat bleek niet juist voorspeld. Tegen aan het eind van die dag stak de wind weer op. De wind kwam nu uit zee. Toen we gingen slapen had ik het plan om uit voorzorg de schoten te laten zakken, maar omdat de wind niet verder toe leek toe te nemen, vergat ik het schotelprobleem. Midden in de nacht werd ik wakker van een onweersbui en de wind joekelde weer flink, maar niet gelukkig zo hard als de nacht te voren, zo leek het. Ik realiseerde me plots dat de schotel nog omhoog stond en haastte me deze naar beneden te halen. Alles ging gelukkig goed. Daarna, na de nachtelijke plas, ben ik weer opgelucht in bed gedoken. Ik heb nog even naar het geweld van de storm liggen luisteren voordat ik in slaap viel. .Vanmorgen bleken wij geen schade te hebben, in tegenstelling tot vele andere caravans en campers op de camping. Opnieuw was een boom ontworteld en nu wel op een caravan gevallen, met behoorlijke schade. Het zal je caravan maar zijn,,,, Het bleek dat de betreffende eigenaar dit ook al een paar jaar tevoren ook had mee gemaakt….  De boulevard was nu een chaos en onbegaanbaar voor verkeer. Al gauw werd de hele boulevard dan ook afgesloten en werd gestart met de schoonmaak. . Het leek wel of de zee alle grind, stenen en zand  van het strand op de  boulevard had gemept, .. Hele stukken van de rand van de boulevard  waren weg geslagen en de waterlijn lag bezaaid met stukken hout, afval, stukken van de loopplanken die eerst op het strand lagen en delen van struiken en bomen. De zee was erg woest en dendede nog met hoge golven tegen de boulevard.

Ik ben na de uitlaat van Sjaak nog wat boodschappen gaan doen om de leefvoorraad wat aan te vullen. De wind nam nu geleidelijk wat af. Zo nu en dan volgden er nog even een korte bui, maar verder bleef het nog droog en kwam de zon zelfs nog even door. ,

Vanavond zijn we weer pizza gaan eten bij Tutti Quantini in Albir. Nu was het te doen en we namen ook onze teckel weer mee. Het eten was weer heerlijk. Tijdens het eten hoorden we weer dat er buiten een fikse regenbui viel. Maar wij zaten binnen en het was maar kort. Toen we naar de camping fietste was het weer droog. Op de terugweg was het erg oppassen, daar er nog veel troep op de weg lag en er diepe plassen op de lagere delen van de weg waren.. In de camper hebben we nog TV gekeken en daarna naar bed gegaan. Dat was het wel weer. Het was een enerverende dag, dat wel.

Woensdag, 22 januari 2020. We zijn alweer met de laatste weken van januari bezig. Met die storm en er alles er na is het allemaal erg snel gegaan.

Trudy is vanochtend gevallen met haar fiets in een van de diepe plassen. Ze was boodschappen wezen doen en op de terugweg wilde ze door een van die plassen rijden. Deze was echter veel dieper dan ze dacht en bovendien kon ze toen niet zien wat er allemaal voor troep daar onder water lag  Op enig moment is ze op iets als een steen gereden  waardoor haar stuur omsloeg. Ze viel plat op haar rug in het water. Ze was drijfnat toen ze weer op de camping aan kwam.. Maar ze heeft er gelukkig verder niets aan over gehouden.

Het weer is flink beter geworden. De troep ligt nog wel op de stranden en wegen en dat kost even tijd om opgeruimd te kunnen worden. De foto’s hier naast spreken voor zich.

Donderdag, 23 januari 2020, Vandaag besloten we na het douchen,  koffie drinken en even in de zon zitten om naar Terassa te fietsen. Terassa is een restaurant/bar waar we enige jaren geleen vaak echte Nederlandse Schocoladebollen konden eten. Dezaak was inmiddels overgenomen door nieuwe eigenaars. Onderweg zagen we de enorme schade die de afgelopen storm hier had aangericht. Op sommige plekken was de weg zwaar beschadigt en soms was het zand onder de weg verdwenen en het wegdek helemaal  los boven het water hing. Ook hier was de weg bedekt met stenen en allerlei troep en zand. Toen we bij Terassa aan kwamen was het 12.45 en de toegang was afgesloten met stoelen. Even later kwam een vrouw die ons zag staan te kijken ons vertellen dat ze over een kwartier “PAS OPEN GINGEN. Ze maakte geen beweging om ons al op voorhand op het terras toe te laten. Het was immers nog maar even. Ons gevoel was “Weg Wezen!!!”. Het voelde helemaal niet goed en we gaan daar ook niet meer terug. Daarop  wilde Trudy naar het visrestaurant “Het Vishoekje” gaan om kibbeling of een lekkerbekje te gaan eten. Dan aten we vanmiddag warm en vanavond brood, toch ook goed? We vertrokken daarop snel naar “Het Vishoekje”. Het Vishoekje zit vlak naast “Restaurante Indonesia” aan de C. Andromeda  in Albir, waar we ook al eens hebben gegeten. We hebben vervolgens bij “Het Vishoekje” heerlijk vis gegeten. Ik vond mijn lekkerbekje nu beter dan die we in Gouda altijd op zaterdag vers haalden op de markt. De vis werd bij “Het Vishoekje” op bestelling gebakken en daarna direct op je bord geserveerd, met frites en salade. Om je vingers bij op te eten…. Zeker voor herhaling vatbaar!! Sjaak mocht ook naar binnen en kreeg van de diervriendelijke eigenaars nog een bakje vis te eten. Sjaak vond het ook heerlijk. Het was de eerste keer dat hij vis at.

Waar ik vandaag enorm van onder de indruk was, de enorme ravage die de storm heeft aangericht, Wij hebben op onze camping erg veel geluk gehad.

2020activiteiten-02 2020activiteiten-02 2020activiteiten-01

De schade na de storm bij onze camping

met nog een woeste zee…!!

De situatie op de kustweg naar Altea waar flinke delen van de weg en de kust waren weggeslagen